Norsko 2023

NORSKO 2023 Bakkan Wall

Cesta

AUTO-cestujeme z Prahy ve 14 hodin a jedeme do Polska na trajekt cesta trvá 6 hodin a je v pohodě. Máme velké auto Mercedes Marco Polo, tak se nám jede krásně. Město v Polsku se jmenuje Swinoujscie a konečná stanice je  Švédsko Ystad. Večeře na trajektu vyjde na 300,- Kč řízek a bramborem a pivo. Kajuta je příjemná a do Švédska přijíždíme ráno v 6 hodin. Druhý den cesty jedeme ze Švédska do Norska 1100 km a protože nestíháme druhý trajekt do cíle cesty musíme přespat v kempu. Noc v kempu je příjemná změna z cestováním autem. Ubytování je luxusní a spánek v posteli je parádní. Vyjíždíme z kempu okolo 11 hodiny na další trajekt, dnes pojedeme jen 4 hodiny do cíle. Počasí nám moc nepřeje je tady ještě sníh na kopcích prší a je zima a to ještě netušíme co nás čeká na moři.

LETADLO – z kempu při návratu jsem vyjel v 10 dopoledne a v Praze jsem byl v 9 hodin večer trasa Trondheim-Oslo zde byl přestup na Oslo-Praha.

Počasí

Letos to byla opravdu hrůza velká zima a teploty 3 stupně koncem května a začátkem června je i pro místní výjimečná záležitost. Vítr v lepších dnech 5/7 což jsme na začátku nechtěli jezdit, protože se v tom špatně chytá a drift lodi je na muškaře moc rychlej. Vlny ti nedovolují v klidu stát na lodi a musíš sedět což je další komplikace, když bylo špatný počasí foukalo 10/12 vichřice se zákazem vyjíždění malých lodí. Nakonec jsme jezdili do 5/7 větru a menčí vítr jsem tam letos nezažil a to jsem tam byl 11 chytacích dní!!!! V několika dnech se udělalo dobré počasí s větrem pět, bylo to vždy na tři nebo čtyři hodiny což je hrozně málo, protože na Bakkanu se jezdí na lovná místa okolo 10 až 15 km a to v těch vlnách jedeš hodinu. Dojedeš na lovné místo a musíš hlídat hodiny, aby jsi se vrátil do přístavu, než přijde špatné počasí. V kempu bylo několik rybářů co na lodích zvracelo a museli se vracet s majitelem, který pro ně přijel na moře a odvezl je do chaty. Jinak čekat na dobré počasí v Norsku  je docala náročná disciplína v kempu je většinou parta slováků a parta moraváků. Prostě se pije celej den a protože je vidět v Norsku celej den, tak v noci nevíš kolik je hodin a po několika dnech pití všeho co dovezou Slováci a hoši z Brna, nevíš co je za den natož kolik je hodin. Ještě že skoro nepiju, pro ty co jim to chutná to musí být náročné. Když se udělá dobré počasí má půlka kempu pod kůží nějaké to promile. V kempu je ještě nástěnka kde jsou údaje o počasí na lovných místech, což je velice užitečná věc, když si nejsi jistej jestli vyjet nebo zůstat na suchu zeptej se šéfa kempu jménem Dědo vždycky ti poradí kam jet a kdy se vrátit.

Lodě

Na Bakkanu jsou dva druhy lodí hliníková větší loď a plastová menší loď. Motor na lodích je 40 nebo 50 koní což je dost a lodě jezdí dobře. Všechny loďe mají navigaci a sonar, kterou se musíš naučit ovládat, než vyjedeš na moře. Řídit loď ve vlnách a větru není jednoduché a podle mého názoru je zázrak, že se na Bakkanu nikdo neutopil. Jestli se chystáte do Norska na ryby a nemáte zkušenosti s řízením lodi vyberte si hliníkovou loď.

Lovná místa

Jezdí se na moře což je hodina jízdy přijde mi to daleko, ale když se snažíš chytat okolo kempu nic moc nechytneš. Na chatách jsou mapy, kde jsou vyznačena lovná míst a na lodích je navigace, která má svoji historii, kde se můžeš podívat kam jezdil rybář před tebou. V kempu je Dědo což je místní guru na lov ryb, když nemáš ryby a nemůžeš nic chytit domluv si rybolov s ním a ryby přivezeš téměř vždy.

Ryby

Bakkan je na tohle dobrá volba chytají se tady všechny druhy tresek, okouník, mník, halibut.

Lovná technika – muškaření

Letos jsem byl opravdu dobře připravený i na lov v hloubkách do 20 m, kdy ti při lovu pomáhá drift lodi. Například treska-polak má velice ráda pomalu vedenou nástrahu na což je muškaření nejlepší způsob lovu, bohužel jsem nedostal příležitost vyzkoušet co jsem měl připraveno. Nástrahy od 20 cm dlouhých streamerů po malé rybky velikosti 5 cm většinou v barvách sledě a malé tresky. Používám šňůru s potápivostí 7 od RIO a funguje opravdu dobře v tom jednom okně, kdy se udělalo dobré počasí na 3 hodiny jsem byl schopný chytat tresky na 15 metrech hloubky a na jeden drift jsem chytil 4 ryby.

Po letošní zkušenosti z počasím na moři musím přehodnotit svoje priority a lov v Norsku nebude moje první volba, ale spíše poslední, protože sedět na chatce a čekat je opravdu strašné!!! Lov na jezerech jako náhradní řešení není pro muškaře moc dobrá volba protože se v jezerech na které jsem dojel nedalo brodit a loď nebyla možná. Musel bych si vzít plavidlo sebou což je asi jediné možné řešení jít na ryby když je rozvlněné moře. Losos te taky volba ale jsou to velké dálky na dobrá místa jsou obsazená místníma rybářema, nusíš to plánovat hodně dopředu. Poslední možností byla řeka s mořákama, která byla 200 km daleko nakonec jsem tam nebyl, ale jako náhradní řešení to bude nejlepší varianta.