Rujána 2023

Rujána 2023 říjen

Cíl výpravy je ulovit štiku nad 100 cm

Den první

Ubytování máme na jihu ostrova v opravdu pěkném apartmánu, ale původně jsme objednali apartmán na severu ostrova, které nám zrušila paní domácí, když se dozvěděla že jedeme na ryby nechtěla nás ubytovat. S tímto přístupem jsem se setkal poprvé nikdy se mi nestalo, aby rybáře někdo takto odmítal. Máme horní patro apartmánu a vypadá to, že máme kliku protože starší pán který bydlel v přízemí říká, že je rybář a zítra máme domluvenou ukázku lovných míst na jihu, kam jezdí místní na ryby (štiky, okouni). Začátek dobrý….

Den druhý jižní a severní část ostrova

Ráno vyrážíme s místním rybářem na místa, kde má být hodně ryb. Pán chytal ryby do sítí na prut nikdy nechytal. Podle jeho slov to je příliš složité to si raději rybu zajde koupit, ale ukázal nám vše co si myslel, že bude dobré pro nás. Odpoledne se ukázalo, že to nebyl dobrý nápad. Po dvou hodinách mu poděkujeme všecho zapisujeme a vyrážíme na sever ostrova. Po půl hodině přijíždíme na parkoviště, kde už stojí odhadem 8 aut rybářů. Fučí vítr 40 km/h což je fakt dost a přesto stojí ve vodě cca 20 lidí většinou vláčkařů. Než jsem se stačil převléknout přišel na parkoviště rybář a v síti měl štiku okolo 70 cm. Vyrážíme k vodě. Někteří rybáři stojí i 200 m od břehu což je zvláštní, ale tady normální situace. Snažíme se poctivě prochytávat vodu, ale nedaří se nám nic chytit. Po 5 hodinách to vzdáváme a vracíme se zpět bez ryby. Na zpáteční cestě se ještě zastavujeme na volném místě kousek od našeho ubytování. Ukázalo se že musíme dávat velký pozor kam šlapeme všude bylo hrozně bahna v některých místech jsi se propadl nebezpečně hluboko, že jsi měl co dělat dostat se zpět na břeh. Jediný normální přístup do vody byl obsazen klukama cca 18 let co měli nahozeno a chytali na žížalu okouny, které potom házeli do louže na cestě za sebou…. Po hodině bojového pokusu rybařit to vzdáváme naprosto vyčerpáni po souboji s rákosím a vracíme se na apartmán.

Den třetí sever ostrova

Ráno fouká stále 40 km/h klasika, už mi z toho píská v uších. Vyrážíme na stejné místo jako včera a máme radost, protože jsme na parkovišti sami. Šance na rybu se zvýšila na maximum, bohužel po 5 hodinách chytání zase nula. Navíc jsem udělal chybu ve výběru prutu a mám problém se večer najíst, jak se mi klepe vysílením pravačka……. Musíme to zase celé přehodnotit a navštívit jinou lokalitu. Od místního lovce štik máme několik míst, kde se místním muškařům daří štiky chytat. Večer máme pořád stejný, aby jsi nic nepodcenil musíš navázat několik nových vzorů na další den, už to tak děláme roky a je jedno kde jsme Slovinsko, Dánsko, Norsko, Polsko, Rakousko, Nemecko pořád stejný postup.

Den čtvrtý sever ostrova

Ráno vyrážíme okolo 9 hodiny fouká o polovinu méně než včera, ale cesta na loviště mám trvá hodinu a cesta k moři od parkoviště trvá dalších 20 minut na hladině vidíme rybáře na lodích a několik vláčkařů bylo ve vodě. Najít místo kde se dá vstoupit do vody není úplně jednoduché a hledáme ho docela dlouho. Po předchozích zkušenostech jsme rádi, že za rákosím vyjdeme na volnou vodu. Je tady celkem hluboko já se snažím chytat kraje rákosí a kolega chytá směrem na volnou vodu. Po třech hodinách nemáme kontakt s rybou a je mám zima. Rozhodujeme se změnit místo lovu a přejíždíme kousek dál po pobřeží. Zaparkujeme v lese a jdeme zase dvacet minut k vodě fouká vítr jsme unavený a nemáme žádný kontakt s rybou jsou tři odpoledne a říkáme si, že to je fakt masakr vítr, zima, hlad, žízeň a žádná ryba dokonce ani kontakt. Na vodě jsou místní, kteří chytají z lodí jdeme směrem k nim a začínáme chytat po třech hodech máme první štiku, radost byla obrovská za tři hodiny máme 6 štik od 60 do 80 cm a máme další kontakty, kdy nám štiky nástrahu nedobírají, ale i tohle je parádní zážitek. Tohle všechno se stalo na 300 m vody. Většina štik je chycena za krajíček tlamy berou nástrahu velice opatrně. Vracíme se s radostí, že aspoň něco se povedlo, ale hlavní důvod cesty na Rujánu je štika nad 100 cm.

Den pátý sever ostrova

Ráno uděláme plán na návštěvu dalšího lovného místa, který mám doporučil místní lovec. Parkujeme přímo u vody v přístavu. Na vodě je jeden vláčkař a jedna loď. Zabrozený rybář je 150 m od břehu, tak jdeme na jeho úroveň a poctivě prochytáváme místa okolo sebe po 4 hodinách se podaří ulovit dvě štiky okolo 60 cm což není úplně ideální a nemáme ani žádné další kontakty. Ukončujeme rybolov trochu dříve, protože si chceme odpočinout na další den, kdy má přijet místní rybář, který nás vezme na další nová místa, kde bude velká šance ulovit velkou štiku za břehu za bratru 400,- euro na den. Jedeme na apartmán večeře a potom dostáváme, zprávu že je nemocný a nepřijede. Dáme si několik piv a ráno bude moudřejší večera.

Den šestý sever ostrova

Ráno fouká zase 40 km/h vybíráme místo, kde jsme měli nejvíc kontaktů s rybou a vyjíždíme po čtyřech hodinách chytání jsou z toho dvě štiky a dva kontakty. Rozhodujeme se ukončit lov a jedeme ještě večer domů.

Plán chytit velkou štiku nedopadl podle představ. V televizi posledním hodem to většinou dopadle dobře, nám se poslední hod nepovedl a na tuhle velkou štiku stále čekám!!!!

Po první návštěvě Rujány máme několik doporučení pro muškaře co jedou poprvé

• Prut AFTMA 8 nebo 9 v délce 9 stop není to ani z důvodu velikosti ryb, ale především z důvodu velikosti steamerů, které posíláš před sebe 6 hodin denně
  • Šňůra – plovoucí nebo pomalá intermída loví se v hloubkách do 2 m
  • Musíš si koupit rybářský lístek. Kontrolu jsme nepotkali, ale jsi v Německu, kde platíš parkovné i když zastavíš v lese mezi strom a pařez
  • Loviště jsou obrovská chce to hodně trpělivosti a hodně štěstí, prostě musíš pořád věřit, že to přijde zrovna dnes
  • Ideální je jít na ryby s místním lovcem, ale průvodci na Rujáně jsou fakt drahá záležitost
  • Streamery – černá nebo bílo/červená kombinace ve velikosti 10 cm
  • Ne každé rákosí jde projít, tak dávej bacha kam šlapeš, protože cesta zpět je ještě horší než tam
  • Sever je asi lepší na množství ryb – máš větší šanci něco ulovit
  • Jih je asi lepší na velikost ryb na jihu jsou větší – nemusíš za týden chytit vůbec nic
  • Možná budeš mít větší šanci na ulovení velké ryby z boatu, ale limit je vítr který fouká neustále
  • Používali jsme lanka jestli to je dobře nebo špatně je na každém lovci
  • Streamer musí být co nejlehčí nepoužívej moc materiálu
  • Všechny štiky jsme pustili zpět

Rujána je těžké místo na muškaření žádné hezké prostředí to taky není a fouká neustále vítr. Prostě žádná výjimečná záležitost, kterou bych někomu doporučoval, jako super místo na štiky. Když budu cíleně lovit štiku týden u nás, tak jich chytnu možná víc než na Rujáně. Za všechno se tady platí chceš poradit kam na ryby zaplať. Přiznávám, že nemám tuhle zemi moc rád, tak mi vadí věci, které jsou určitě i jinde, ale tady mě to prostě štve o trochu víc. Jdeš se v lese vyčůrat a dáváš pozor, jestli ti nedá policajt pokutu. Musíš v lese platit euro za hodinu parkování, 30 Kč stojí hodina parkování v Praze…. Podél cest všude větrníky a zrovna tahle část Německa vypadá hodně ponuře. Proč tedy jezdit na štiky právě na Rujánu, protože tam je šance na velkou trofejní rybu, tak snad příště se to povede!!! JINAK JE TO PEKLO V NDR s plnou parádou. Budu se muset hodně přemlouvat, aby nějaké příště vůbec bylo.